Etusivu>Palvelut>Uutisointi>Rovaniemi tiedottaa>Tarvitsetko tietoa Rovaniemen sosiaalipalveluista? Nyt se käy aiempaa helpommin
  • Palvelut
  • Hakemisto
  • A
  • B
  • E
  • F
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • V
  • Y
  • Ä
Uutisointi
Rovaniemi tiedottaa

Tarvitsetko tietoa Rovaniemen sosiaalipalveluista? Nyt se käy aiempaa helpommin

24.4.2018 8:30

Sosiaaliohjaajan vastaanotolla voi käydä vaikkapa kotoa käsin videoyhteyden avulla. Piakkoin avattavan chat-palvelun kautta voi kysyä sosiaalipalveluista tai laittaa asioitaan vireille reaaliaikaisesti.

sospaljee.jpg

Rovaniemen kaupungin sosiaalipalvelujen neuvonnassa ja päivystyksessä on tapahtunut uudistuksia huhtikuun alusta. Uudistusten tarkoituksena on helpottaa kuntalaisten yhteydenottoa sosiaalipalveluihin.

Sosiaalipalveluiden verkossa tapahtuvia neuvontapalveluita on koottu yleiseksi sosiaalipalveluiden neuvonnaksi. Aiemmin esimerkiksi toimeentulotukiasioilla ja lasten ja perheiden palveluilla on ollut omat erilliset neuvontansa. Nyt asiakkaan ei tarvitse itse tietää, keneen olla yhteydessä missäkin asiassa, vaan pelkkä yhteydenotto sosiaalipalvelukeskuksen palveluneuvontaan riittää.

Kuntalainen saa neuvontapalvelujen kautta tietoa esimerkiksi erilaisista sosiaalipalveluista ja apua eri palveluiden löytämiseen. Tiedon saantia on helpotettu lisäämällä yhteydenottotapoja, uutuutena esimerkiksi videoyhteys ja chat.

Neuvontapalvelujen saatavuutta on parannettu seuraavasti:

- Palveluneuvontapuhelin palvelee jatkossa maanantaista perjantaihin klo 9–15. Aiemmin neuvontapuhelimeen on voinut soittaa klo 9–11.

- Verkossa voi jättää yhteydenottopyynnön, johon vastataan 1–3 arkipäivän kuluessa.

- Sosiaalipalvelukeskus palvelee myös ilman ajanvarausta, mutta silloin asiakkaan tulee varautua jonottamaan.  

- Sosiaaliohjaajan vastaanotolla voi käydä vaikkapa kotoa käsin videoyhteyden avulla.

- Piakkoin avattavan chat-palvelun kautta voi kysyä sosiaalipalveluista tai laittaa asioitaan vireille reaaliaikaisesti.  

Eri yhteydenottotavat on koottu virtuaaliseen sosiaali- ja terveyspalvelukeskukseen (virtu.fi/rovaniemi/sosiaalipalveluiden-neuvonta). Eri yhteydenottotavat näkyvät myös oheisessa grafiikassa. 

Ikäihmisille palveluohjausta tarjoaa tuttuun tapaan neuvontapiste Nestori.

Sosiaalipäivystys palvelee jatkossa ympäri vuorokauden

Äkillisissä ja odottamattomissa kriisitilanteissa ja tilanteissa, joissa vaaditaan sosiaaliviranomaisen välitöntä apua, otetaan yhteys sosiaalipäivystykseen. Sosiaalipäivystyksen kuuluvat ne asiat, jotka eivät voi odottaa seuraavaa arkipäivää.

Huhtikuun alusta kuntalaisten on ollut mahdollista saada yhteys sosiaalipäivystykseen ympäri vuorokauden. Aiemmin yhteydenotot virka-ajan ulkopuolella tapahtuivat hätäkeskuksen kautta.

Huhtikuun alusta Rovaniemen sosiaalipäivystys päivystää virka- ajan ulkopuolella Rovaniemen lisäksi myös seuraavia Lapin alueen kuntia: Enontekiö, Inari, Kittilä, Kolari, Muonio, Ranua, Sodankylä, Utsjoki, Pelkosenniemi, Savukoski, Kemijärvi, Salla.

Lisätietoja: Susanna Lauhava, palveluesimies, susanna.lauhava(at)rovaniemi.fi, 040-1716463


Klikkaa alla olevaa kuvaa, niin näet sen suuremmassa koossa. 

Sosiaalipalvelut-kuvakeverk.jpg