Etusivu>Palvelut>Uutisointi>Uutisarkisto>Postilakon vaikutukset Rovaniemen kaupungin toimintaan
  • Palvelut
  • Hakemisto
  • A
  • B
  • E
  • F
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • V
  • Y
  • Ä
Uutisointi
Uutisarkisto

Postilakon vaikutukset Rovaniemen kaupungin toimintaan

11.11.2019 15:15

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on ilmoittanut jakelua, käsittelyä ja kuljetusta koskevasta lakosta, joka on alkanut maanantaina 11.11. klo 6. Lakko on laajentunut ja sen on uusimman tiedon mukaan ilmoitettu kestävän suunnuntaihin 22.12. klo 24 saakka, jollei neuvotteluissa päästä sopuun tätä aiemmin. Postin käsittelyssä, kuljetuksessa ja jakelussa saattaa esiintyä pitkäkestoista viivettä vielä lakon päättymisen jälkeen.

Rovaniemen-Olkkari2.jpg

Kirjeet ja laskut

Lakko vaikuttaa merkittävästi myös Rovaniemen kaupungin toimintaan. Keskeisin vaikutus on asiakkaille kirjeitse jaettavaan postiin, kuten laskuihin, palkkalaskelmiin ja perintäkirjeisiin. Näitä ei voida lähettää kirjeitse asiakkaille lakon aikana. Laskuihin pidennetään maksuaikaa 30 päivään.  Vastaanotettavat ostoverkkolaskut ja verkkopalkkalaskelmat kulkevat normaalisti eikä lakolla ole vaikutusta näihin. Lakko ei myöskään vaikuta Postin hoitamiin ateriakuljetuksiin. Pakettipostin kulussa voi esiintyä viivettä. Lisätietoa mm. laskuista, palkkalaskelmista ja perintäkirjeistä saa osoitteesta: https://www.sarastia.fi/

Mahdolliset perintätoimet eivät käynnisty ennen kuin postin lakon päättymisestä on kulunut 21 päivää.

PAUn lakot laajenivat maanantaina 25.11. klo 00:00 alkaen postinjakelun, postinkäsittelyn, pakettilajittelun ja postinkuljetuksen lisäksi myös Postin toimihenkilö- ja myymälätehtäviin koko maassa. Ajantasaista tietoa lakosta löytyy PAU:n verkkosivuilta.  

Työpaikkahakemukset

Hakemukset avoinna oleviin työpaikkoihin tulee mahdollisuuksien mukaan lähettää sähköisesti Kuntarekryn kautta työpaikkailmoituksessa olevan ohjeen mukaan. Ei-sähköiset hakemukset tulee toimittaa Osviitta-palvelupisteeseen (Rinteenkulma, Koskikatu 25, 2. krs). Tarvittaessa voi olla yhteydessä työpaikkailmoituksessa mainittuihin henkilöihin.

Kaupungille osoitettu posti 

Kaupunginhallitukselle, toimielimille ja viranomaisille osoitettu posti (oikaisuvaatimukset, aloitteet, yms.) tulee hoitaa sähköisissä palvelukanavissa, lähettää sähköisesti Rovaniemen kaupungin kirjaamoon tai toimittaa Osviitta-palvelupisteeseen Kauppakeskus Rinteenkulmaan. Oikaisuvaatimuksia yms. ei voida ottaa suullisesti vastaan. 

Arkaluonteisia tietoja ja henkilötietoja sisältävät sähköpostit tulee lähettää Rovaniemen kaupungin turvapostipalvelun kautta. Turvapostipalvelun saa käyttöön osoitteessa https://turvaposti.rovaniemi.fi. 

Yhteydenotot asiakkaisiin hoidetaan pääosin puhelimitse

Terveysasemilta ja kuntoutusyksiköstä otetaan puhelimitse yhteyttä potilaisiin asioissa, jotka on tavanomaisesti hoidettu kirjeitse. Puhelinta kannattaa seurata, jos odottaa kutsua tutkimuksiin, vastauksia tutkimuksista tai hoitopalautetta vastaanotolla käynnistä. Kyseisiä asiakirjoja voi myös tiedustella ja noutaa terveysasemilta sekä kuntoutuksen Metsäruusun yksiköstä. Hoitopalautteet näkee Omakannasta. Omakantaan kirjaudutaan pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla. 

Sosiaalipalveluista otetaan puhelimitse yhteyttä asiakkaisiin asioissa, jotka on tavanomaisesti hoidettu kirjeitse. Puhelinta kannattaa seurata, jos odottaa päätöstä tai ajanvarausta esim. asumispalveluihin, kotihoitoon, toimeentulotukeen, henkilökohtaiseen apuun tai muuhun sosiaalipalveluun. Puhelimitse sovitaan myös päätöksen toimitustapa. Kyseisiä päätöksiä voi myös tiedustella sosiaalipalveluiden toimipisteistä Sosiaalipalvelut Rovakatu 1 puh. 0400 238078  ja Ikäihmisten palvelut Nestori Pohjolankatu 2 puh. 016 322 2580.

Välttämättömät postilähetykset hoidetaan lähettipalvelun avulla

Kaupunki on varautunut poikkeusjärjestelyihin välttämättömän, kuten erityisen kiireellisen postin osalta. Yksiköt voivat harkintansa mukaan tilata tällaiselle postille erillisen kuljetuksen kaupungin lähettipalveluilta tai toimittaa postin Osviitta-palvelupisteeseen Kauppakeskus Rinteenkulmaan, josta asukas tai asiakas voi sen käydä noutamassa. Lähettipalvelujen toiminnan resurssit ovat rajalliset, joten postia ei voida kuitenkaan pääsääntöisesti kuljettaa suoraan yksityishenkilöille.

Kiireellistä postia kaupungilta odottavan tulee ottaa yhteyttä puhelimitse tai lähettää sähköpostia suoraan kyseiseen palveluun. 

Yhteystiedot

Puhelinvaihde: 016 - 3221
Sähköposti: etunimi.sukunimi@rovaniemi.fi
Palvelupiste Osviitta (asiakirjojen vastaanotto):
Puhelin: 016 - 322 6800
Asiointiosoite: Koskikatu 25, 2. kerros (Kauppakeskus Rinteenkulma)

Kaupunginkirjaamo:
Puhelin: 016 - 322 6014
Sähköposti: kirjaamo@rovaniemi.fi

 

Uutista on päivitetty 26.11.2019.