Etusivu>Palvelut>Uutisointi>Rovaniemi tiedottaa>Pohjoiset kaupungit ja maakuntien liitot: Raideliikennettä nopeutettava Länsi- ja Pohjois-Suomessa
  • Palvelut
  • Hakemisto
  • A
  • B
  • E
  • F
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • V
  • Y
  • Ä
Uutisointi
Rovaniemi tiedottaa

Pohjoiset kaupungit ja maakuntien liitot: Raideliikennettä nopeutettava Länsi- ja Pohjois-Suomessa

20.3.2019 13:00

Pohjoiset kaupungit ja maakuntien liitot ovat julkistaneet yhteisen kannanottonsa, jonka mukaan raideliikennettä on nopeutettava Länsi- ja Pohjois-Suomessa. Pohjois-Suomen toimijat ja Ruotsin yhteistyökumppanit kokoontuivat Oulussa 15.3.2019 pääradan kehittämistilaisuudessa.

Kaupunginjohtajat, kuntajohtajat ja maakuntajohtajat toteavat, että elinkeinoelämän kilpailukyvyn edellytys on nopeuttaa Suomen pääradan raideliikennettä, mikä tukee myös komission ehdotusta laajentaa TEN-T ydinverkkokäytävää Helsingistä-Tornioon ja edelleen Perämeren kautta Ruotsiin ja Norjaan. Kapasiteetin lisääminen edellyttää kaksoisraiteen rakentamista Tampereelta pohjoiseen ja kesken jääneen Seinäjoki-Oulu kaksoisraiteen loppuunsaattamista mm. Oulu-Liminka välillä. 

Kehittämistoimet kohdennettava kansallisen kasvun kannalta kriittisille raideosuuksille

Kaupunginjohtajien, kunnanjohtajien ja maakuntajohtajien mukaan kehittämistoimenpiteet tulee kohdentaa erityisesti pääradan hitaimmille osuuksille sekä erityisesti tavaraliikenteen ja kansallisen kasvun kannalta kriittisille osuuksille Länsi- ja Pohjois-Suomeen. Välillä Oulu-Kokkola korostuvat tavaraliikenteen suuret (6,6-6,7 miljoonan tonnin) ja kasvavat kuljetusmäärät, jotka ovat toiseksi suurimmat koko Suomessa. Myös henkilöliikenne on vahvassa kasvussa Länsi- ja Pohjois-Suomessa. Kilpailun avautuminen edellyttää myös kapasiteetin ja nopeuden nostoa koko pääradan osalta. 

Kaupunginjohtajat, kunnanjohtajat ja maakuntajohtajat toteavat, että Euroopan komission esitys Suomen pääradan saattamisesta osaksi TEN-T ydinverkkokäytävää tukee ja velvoittaa palvelutason nostoa. Valtion tulee varata riittävät määrärahat, jotta Väylävirasto pääsee nopealla aikataululla aloittamaan pääradan Seinäjoki-Oulu-Tornio välin suunnittelun. Tämä tulee tehdä huomioiden tuleva hallitusohjelma ja kansallinen 12 vuoden pitkäaikainen liikennejärjestelmäsuunnitelma. Länsi- ja Pohjois-Suomen osalta suunnitelmat tulee olla valmiina ja aikataulutettuna, siten että kiireellisimpien kohteiden toteutukseen voidaan hakea eurooppalaista CEF-hankerahoitusta heti ohjelmakauden alussa. 

Oulun ja Helsingin välisen matka-ajan tavoitteeksi neljä tuntia

Kannanoton mukaan suunnittelussa tulee keskittyä erityisesti matka-aikojen lyhentämiseen niin että Tampereen ja Helsingin välinen matka voidaan liikennöidä tunnissa, Seinäjoen ja Tampereen välinen matka 40 minuutissa, Oulun ja Seinäjoen välinen matka 2 tunnissa ja Oulun Helsingin välinen matka kokonaisuudessaan 4 tunnissa nopeutta nostamalla. Junan tulee pysähtyä risteysasemilla. Tampereen, Seinäjoen, Kokkolan, Ylivieskan ja Oulun kaupungit ovat käynnistäneet nopeudennostoselvityksen Oulu-Tampere välillä. Selvitys valmistuu huhtikuussa 2019, jota voidaan hyödyntää jatkotyössä. 

Ydinverkkokäytäviä kehitettävä rajat ylittävänä yhteistyönä

Tornion ja Haaparannan alue on kansainvälisten kuljetuskäytävien solmupiste. TEN-T ydinverkkokäytävän laajennus luo uudenlaisen mahdollisuuden kehittää henkilö- ja tavaraliikennettä. Tämä edellyttää Laurila-Tornio/Haaparanta rataosan sähköistystä ja kehittämistä niin, että junaliikenne kulkee Tornio/Haaparantaan vuonna 2021. Pääradan kehittämistä tulee tehdä tiiviissä yhteistyössä Ruotsin toimijoiden kanssa.

Tiedosto: Raideliikenteen kannanotto (pdf)