• Palvelut
  • Hakemisto
  • A
  • B
  • E
  • F
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • V
  • Y
  • Ä
Perhe- ja sosiaalipalvelut
Palvelutarpeen arviointi; lastensuojelutarpeen selvitys

Palvelutarpeen arvioinnin eteneminen 

Kun lapsi/nuori itse, hänen vanhempansa tai joku muu lapsesta huolissaan oleva henkilö on yhteydessä sosiaalihuoltoon tai lastensuojeluun, niin sosiaalityöntekijän on arvioitava avun kiireellisyys. Kaikilla lasten ja perheiden kanssa työskentelevillä aikuisilla on tietyissä tilanteissa velvollisuus ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon tai tehdä lastensuojeluilmoitus, jos he ovat huolissaan lapsen hyvinvoinnista.

Kiireellisissä tilanteissa asiaan tulee puuttua välittömästi. Muussa tapauksessa on ratkaistava seitsemän arkipäivän kuluessa, tehdäänkö sosiaalihuoltolain 36 §:n mukainen palvelutarpeen arviointi. Palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä tehdään tarvittaessa lastensuojelutarpeen selvitys. Palvelutarpeen arviointi on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa. 

 Mitä arviointi pitää sisällään?

Palvelutarpeen arvioinnissa selvitetään, onko lapsella tai lapsiperheellä tuen tarvetta. Arvioinnin aikana tarkastellaan lapsen arjen sujumista kokonaisvaltaisesti ja tehdään arvio tukitoimien tarpeesta.

Lastensuojelutarpeen selvityksessä arvioidaan lapsen/nuoren omaa käyttäytymistä, vanhempien valmiuksia vastata lapsen tarpeisiin sekä lastensuojelun tukitoimien tarvetta.

Miten arviointi tehdään?

Arviointi tehdään yhdessä lapsen ja hänen vanhempiensa kanssa. Tapaamiset voidaan järjestää sosiaalitoimistossa, lapsen kotona, päiväkodissa tai koulussa. Lasta tavataan, jotta kuullaan lapsen oma kokemus arjen sujumisesta.

Vanhempien kanssa selvitetään lapsen elämäntilannetta lapsen näkökulmasta. Samalla arvioidaan vanhempien mahdollisuuksia vastata lapsen turvallisuudesta, perustarpeista ja kehitystason mukaisesta hoidosta ja kasvatuksesta.

Sosiaalityöntekijä voi tarvittaessa olla yhteydessä muihinkin lapsen elämään kuuluviin henkilöihin, kuten opettajaan tai päiväkodin henkilökuntaan. Tapaamisten määrä vaihtelee yhdestä useampaan tarpeen mukaisesti.

Mitä arvioinnin jälkeen?

 Selvityksestä tehdään kirjallinen yhteenveto. Siihen kirjataan asiat, joita on käsitelty tapaamisissa. Yhteenvetoon kirjataan erikseen lapsen, vanhempien ja sosiaalityöntekijän näkemys palvelutarpeesta. Jos näyttää siltä, että lapsi ja hänen perheensä tarvitsevat sosiaalihuollon apua, niin asiakkuus alkaa joko perhesosiaalityössä tai lastensuojelussa. Silloin mietitään, millaista apua perheelle voidaan antaa ja tehdään asiakassuunnitelma. Jos avulle ei ole tarvetta, niin arviointityö päättyy.

 

 

Lisätiedot

Kiireellisessä asiassa ota yhteyttä sosiaalipäivystykseen

puh. 0407266965 (24/7) 

 

Sosiaalityöntekijöiden

puhelintunti ma-pe klo 9.00-10.00

 Lehto Maija 

puh. 040 184 1711

 Korhola Riikka

puh. 016 322 6652

Tontti Anni 

puh. 016 322 6651

 Korhonen Leena  

puh. 016 322 5156

Kaukonen Mirka (virkavapaalla 16.8.2018 saakka) 

 

 vs. Palveluesimies

Johanna Alajoutsijärvi 

puh. 040 723 5709 

 

Perhesosiaalityö

Rovakatu 1,  PL 8216

96101 Rovaniemi

Fax: (016) 322 6649

Sähköposti:

etunimi.sukunimi@rovaniemi.fi